środa, 9 maja 2018

CENTRALNE MUZEUM WŁÓKIENNICTWA. CHRISTIAN DIOR I IKONY PARYSKIEJ MODY Z KOLEKCJI ADAMA LEJA.



CHRISTIAN DIOR I IKONY PARYSKIEJ MODY Z KOLEKCJI ADAMA LEJA

WYSTAWA CZASOWA


The New Look – rewolucja, która zmieniła modę i kulturę, przywróciła miano stolicy mody odradzającemu się po II wojnie światowej Paryżowi. Po latach wojennej traumy, ciągłych ograniczeń i szarej rzeczywistości jakość, którą zaproponował Christian Dior, otwierała szeroko drzwi do nowej ekstrawaganckiej elegancji. W realiach powojennego kryzysu Dior odważnie zamanifestował powrót do sensualnej kobiecości, wykreował nowy wzór idealnej figury z wąską talią oraz podkreślonymi biustem i biodrami. Wzór, który okazał się ponadczasowy. Zaproponował stroje mocno podkreślające sylwetkę, pełne powabu, z dużej ilości szykownych i drogich materiałów.


Podczas pierwszego pokazu Diora Carmel Snow, ówczesna redaktorka naczelna Harper's Bazaar, wypowiedziała entuzjastyczne słowa: "It's quite a revolution, dear Christian! Your dresses have such a new look!" New Look stało się hasłem nowej epoki.


Był to początek niezwykłej kariery kreatora wizjonera, ale i domu mody Dior, który zaledwie przez 10 lat był prowadzony przez swego założyciela. Jego wpływ i wyjątkowa osobowość spowodowały, że marka jest do dziś jedną z tych niewielu, które definiują współczesny świat mody.


Przez dziesięciolecia zachowała odrębność stylu i pełen elegancji charakter wykreowany przez mistrza.


Wyjątkowy nastrój kobiecości był doceniony przez gwiazdy filmowe, arystokrację, ale i całe rzesze mieszkanek Europy i Stanów Zjednoczonych.


W nowym stuleciu elegancja Diora jest wciąż aktualna, a wykreowane przez mistrza standardy okazują się trwałe i wizjonerskie.


W ubiegłym roku dom mody Dior obchodził 70. rocznicę założenia, a właściwie inauguracji działalności, która miała miejsce 12 lutego 1947 roku. To właśnie wtedy odbył się słynny pokaz mody, który wylansował przełomowy styl New Look, a z projektanta uczynił światową sławę.


Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi ma niezwykłą okazję przypomnieć dokonania Christiana Diora, a także powojennych paryskich mistrzów haute couture dzięki uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta, Adama Leja, właściciela ponad pięciu tysięcy obiektów z historii mody.


Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest wyłącznie kreacjom spod znaku domu mody Dior. Zostały tu zaprezentowane oryginalne stroje, ale także uzupełniające je akcesoria - kapelusze, buty, jak również biżuteria. Jest to podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak Dior interpretował w swoich strojach tendencje pojawiające się w stale zmieniającej się rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci. 


Szerszy kontekst prezentacji nadaje druga część wystawy. Zaprezentowane zostały najważniejsze powojenne tendencje światowego krawiectwa w interpretacji czołowych paryskich projektantów. Podziwiać możemy kreacje haute couture największych domów mody Paryża takich jak: Jacques Heim, Nina Ricci, Jacques Griffe, Lola Prusac, Pierre Balmain, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Douillet Doucet, Jean Patou, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, André Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler,  Jean Louis Scherrer, Ted Lapidus, Loris Azzaro, Philippe Venet, Olivier Guillemin, Franck Sorbier, Christophe Josse i wielu innych. Całość kolekcji mody Adama Leja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie.


W strojach wszystkich tych projektantów zmiany społeczne i kulturowe znalazły swoje odbicie i były interesującym głosem w wieloaspektowej dyskusji podsumowującej realia kolejnych epok. 


Wszystkie zaprezentowane na wystawie obiekty są pokazane w Polsce po raz pierwszy.


Całość kolekcji mody Adama Leja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie. Współpraca między kolekcjonerem a Centralnym Muzeum Włókiennictwa pozwala na włączenie się Muzeum w prezentacje najważniejszych na świecie marek modowych i nazwisk projektantów, wprowadza też Muzeum w szerszy kontekst światowego dziedzictwa kulturowego, którego obszar mody jest znaczącą częścią.


Kuratorka: Marta Kowalewska
Producentka: Daria Jelińska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: POLKADOT
Współpraca fotograficzna: Michał Radwański
Konsultant: Paul Bouvier


Wystawa czynna od 26 kwietnia do 26 sierpnia 2018 roku.


CENTRALNE MUZEUM WŁÓKIENNICTWA W ŁODZI
ul. Piotrkowska 282
93 - 034 Łódź


Centrala:
42 683 26 84
42 683 26 85
42 683 26 86
Sekretariat:
42 684 33 55
42 684 61 42
sekretariat@cmwl.pl
Dział Edukacji:
42 684 61 15
edukacja@cmwl.pl



GODZINY OTWARCIA CENTRALNEGO MUZEUM WŁÓKIENNICTWA
(ZE SKANSENEM ŁÓDZKIEJ ARCHITEKTURY DREWNIANEJ)
Poniedziałek nieczynne
Wtorek 9.00 - 17.00
Środa
 9.00 - 17.00
Czwartek* 12.00 - 19.00
Piątek 12.00 - 19.00
Sobota 12.00 - 19.00
Niedziela 9.00 - 17.00


* W czwartki na wystawy stałe wstęp jest bezpłatny (zwiedzanie bez asysty pracownika Działu Edukacji).

Źródło:
Centralne Muzeum Włókiennictwa http://cmwl.pl

Fot. Monika Czechowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz