CHRISTIAN
DIOR I IKONY PARYSKIEJ MODY Z KOLEKCJI ADAMA LEJA
WYSTAWA
CZASOWA
The
New Look – rewolucja, która zmieniła modę i kulturę, przywróciła miano stolicy
mody odradzającemu się po II wojnie światowej Paryżowi. Po latach wojennej
traumy, ciągłych ograniczeń i szarej rzeczywistości jakość, którą zaproponował
Christian Dior, otwierała szeroko drzwi do nowej ekstrawaganckiej elegancji. W
realiach powojennego kryzysu Dior odważnie zamanifestował powrót do sensualnej
kobiecości, wykreował nowy wzór idealnej figury z wąską talią oraz
podkreślonymi biustem i biodrami. Wzór, który okazał się ponadczasowy.
Zaproponował stroje mocno podkreślające sylwetkę, pełne powabu, z dużej ilości
szykownych i drogich materiałów.
Podczas
pierwszego pokazu Diora Carmel Snow, ówczesna redaktorka naczelna Harper's
Bazaar, wypowiedziała entuzjastyczne słowa: "It's quite a revolution, dear
Christian! Your dresses have such a new look!" New Look stało się hasłem
nowej epoki.
Był
to początek niezwykłej kariery kreatora wizjonera, ale i domu mody Dior, który
zaledwie przez 10 lat był prowadzony przez swego założyciela. Jego wpływ i
wyjątkowa osobowość spowodowały, że marka jest do dziś jedną z tych niewielu,
które definiują współczesny świat mody.
Przez
dziesięciolecia zachowała odrębność stylu i pełen elegancji charakter
wykreowany przez mistrza.
Wyjątkowy
nastrój kobiecości był doceniony przez gwiazdy filmowe, arystokrację, ale i
całe rzesze mieszkanek Europy i Stanów Zjednoczonych.
W
nowym stuleciu elegancja Diora jest wciąż aktualna, a wykreowane przez mistrza
standardy okazują się trwałe i wizjonerskie.
W
ubiegłym roku dom mody Dior obchodził 70. rocznicę założenia, a właściwie
inauguracji działalności, która miała miejsce 12 lutego 1947 roku. To właśnie
wtedy odbył się słynny pokaz mody, który wylansował przełomowy styl New Look, a
z projektanta uczynił światową sławę.
Centralne
Muzeum Włókiennictwa w Łodzi ma niezwykłą okazję przypomnieć dokonania
Christiana Diora, a także powojennych paryskich mistrzów haute couture dzięki
uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta, Adama Leja, właściciela ponad
pięciu tysięcy obiektów z historii mody.
Wystawa składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest wyłącznie kreacjom spod
znaku domu mody Dior. Zostały tu zaprezentowane oryginalne stroje, ale także
uzupełniające je akcesoria - kapelusze, buty, jak również biżuteria. Jest to
podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak Dior interpretował w
swoich strojach tendencje pojawiające się w stale zmieniającej się
rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci.
Szerszy
kontekst prezentacji nadaje druga część wystawy. Zaprezentowane zostały najważniejsze powojenne tendencje światowego krawiectwa w interpretacji
czołowych paryskich projektantów. Podziwiać możemy kreacje haute couture największych
domów mody Paryża takich jak: Jacques Heim, Nina Ricci, Jacques Griffe, Lola
Prusac, Pierre Balmain, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Douillet Doucet, Jean
Patou, Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Hubert de Givenchy, Pierre Cardin, André
Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler, Jean
Louis Scherrer, Ted Lapidus, Loris Azzaro, Philippe Venet, Olivier Guillemin,
Franck Sorbier, Christophe Josse i wielu innych. Całość kolekcji mody Adama
Leja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie.
W
strojach wszystkich tych projektantów zmiany społeczne i kulturowe znalazły
swoje odbicie i były interesującym głosem w wieloaspektowej dyskusji
podsumowującej realia kolejnych epok.
Wszystkie zaprezentowane na wystawie
obiekty są pokazane w Polsce po raz pierwszy.
Całość
kolekcji mody Adama Leja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie. Współpraca
między kolekcjonerem a Centralnym Muzeum Włókiennictwa pozwala na włączenie się
Muzeum w prezentacje najważniejszych na świecie marek modowych i nazwisk
projektantów, wprowadza też Muzeum w szerszy kontekst światowego dziedzictwa
kulturowego, którego obszar mody jest znaczącą częścią.
Kuratorka: Marta
Kowalewska
Producentka: Daria
Jelińska
Aranżacja
przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt
graficzny: POLKADOT
Współpraca
fotograficzna: Michał Radwański
Konsultant: Paul
Bouvier
Wystawa
czynna od 26 kwietnia do 26 sierpnia 2018 roku.
CENTRALNE
MUZEUM WŁÓKIENNICTWA W ŁODZI
ul.
Piotrkowska 282
93 - 034 Łódź
93 - 034 Łódź
Centrala:
42
683 26 84
42 683 26 85
42 683 26 86
42 683 26 85
42 683 26 86
Sekretariat:
42
684 33 55
42 684 61 42
sekretariat@cmwl.pl
42 684 61 42
sekretariat@cmwl.pl
Dział
Edukacji:
42
684 61 15
edukacja@cmwl.pl
edukacja@cmwl.pl
GODZINY
OTWARCIA CENTRALNEGO MUZEUM WŁÓKIENNICTWA
(ZE SKANSENEM ŁÓDZKIEJ ARCHITEKTURY DREWNIANEJ)
(ZE SKANSENEM ŁÓDZKIEJ ARCHITEKTURY DREWNIANEJ)
Poniedziałek
nieczynne
Wtorek 9.00 - 17.00
Środa 9.00 - 17.00
Czwartek* 12.00 - 19.00
Piątek 12.00 - 19.00
Sobota 12.00 - 19.00
Niedziela 9.00 - 17.00
Wtorek 9.00 - 17.00
Środa 9.00 - 17.00
Czwartek* 12.00 - 19.00
Piątek 12.00 - 19.00
Sobota 12.00 - 19.00
Niedziela 9.00 - 17.00
Źródło:
Centralne
Muzeum Włókiennictwa http://cmwl.pl
Fot.
Monika Czechowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz