Dawid
Lande urodził się w 1868 roku w Karlowych Warach. Jeden z najlepszych
architektów łódzkich przełomu wieku XIX i XX, autor wielu projektów
zrealizowanych w Łodzi - wielkomiejskich kamienic oraz obiektów użyteczności
publicznej.
Absolwent
Wyższej Szkoły Rzemieślniczej (w 1886 roku) oraz petersburskiego Instytutu
Inżynierów Cywilnych (1886-1891), który ukończył z dyplomem inżyniera cywilnego
X klasy.
Po
studiach rozpoczął pracę w Komitecie Techniczno-Budowlanym Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych w Sankt Petersburgu, ale po kilku miesiącach był zmuszony
zrezygnować z pracy z powodu złego stanu zdrowia (w czasie studiów chorował na
„ostry katar”). Udał się do Berlina, gdzie odbywał praktykę w znanym biurze
architektonicznym „Kayser&Großheim”.
W
1893 roku osiadł w Łodzi i rozpoczął działalność architektoniczną, szybko
zdobywając uznanie i pozycję czołowego architekta w mieście.
W Łodzi mieszkał kolejno przy ulicy Piotrkowskiej 7, przy al. Kościuszki 27 i 69.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1913.
Informator m. Łodzi i województwa łódzkiego, rok 1920.
W
jego twórczości dominują dużej skali śródmiejskie kamienice o dekoracyjnych
fasadach, w których chętnie stosował motywy barokowe i rokokowe. Zapisał na
swoim koncie także liczne gmachy użyteczności publicznej.
W
1898 roku wziął udział w międzynarodowym konkursie na projekt czwartego
kościoła katolickiego Łodzi (obecnej archikatedry) – jego praca została
wyróżniona. W 1899 roku wykonał również niezwykle ciekawy projekt nowego
łódzkiego ratusza, który nie doczekał się jednak realizacji.
Projekt łódzkiego ratusza autorstwa Dawida Lande, rok 1899.
Jego
pozycję ugruntowała realizacja gmachów rządowych: poczty i Banku Państwa.
Budynek poczty u zbiegu ulic Tuwima i Kilińskiego.
Dawid
Landau zalicza się do pionierów stosowania na gruncie łódzkim, a także w skali
ogólnopolskiej, konstrukcji żelbetonowych. W 1899 roku wykonany został przez
niego strop żelbetonowy w fabryce Juliusza Kunitzera na Widzewie (w kwietniu
1900 roku sprawdzano jego wytrzymałość). W tym samym roku wygłosił na
posiedzeniu Sekcji Technicznej Łódzkiego Stowarzyszenia Techników wykład „O
stropach żelazno-betonowych systemu Feketekazy’ego”.
Dawna fabryka Juliusza Kunitzera, czyli Widzewska Manufaktura.
Architekt
udzielał się także aktywnie w środowisku zawodowym i na polu społecznym. W
styczniu 1900 roku wziął udział w zjeździe budowniczych w Sankt Petersburgu. W
styczniu 1902 roku współorganizował w Łodzi zjazd towarzyski absolwentów
petersburskiego Instytutu Inżynierów Cywilnych. Rok później wystawiał swoje
projekty w dziale architektonicznym Wystawy Artystów Łódzkich.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy, rok 1900.
Na
przełomie XIX i XX wieku zdobył duże uznanie w Warszawie, głównie dzięki
sukcesom na konkursach architektonicznych, w tym czasie architekt uchodził z
jednego z najciekawszych twórców polskich. W 1909 roku jego pracę, zgłoszoną na
konkurs na rozbudowę siedziby Towarzystwa Kredytowego w Warszawie wyróżniono
zakupem, jego pozycję umocniło kilka wspaniałych realizacji, między innymi dom
Spokornego (rok 1903), który zalicza się do najwybitniejszych dzieł secesji w
Polsce.
Kamienica Maurycego Spokornego, zbieg Al.
Ujazdowskich i ul. Chopina w Warszawie, wg: Anna Szkurłat, Secesja w architekturze
Warszawy, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami, Warszawa 1999.
Dawid
Lande był jednym z najbardziej znanych architektów łódzkich przełomu XIX i XX
wieku, działającym także z powodzeniem w latach 20. XX wieku w okresie Polski
niepodległej. Traktowany był wówczas z wielkim szacunkiem jako nestor
architektury łódzkiej.
Powierzano
mu projekty wielu znaczących gmachów, a wyrazem jego uznania był udział w jury
konkursu na projekt Domu Ludowego (rok 1925), konkursu na szpital Czerwonego
Krzyża (1927) oraz osiedla mieszkaniowego na Polesiu Konstantynowskim (1928).
Jego
dorobek jest bardzo bogaty – obejmuje blisko 200 dzieł. Większość z nich to
kamienice, ale liczne są także budynki użyteczności publicznej o różnych
funkcjach. W jego twórczości dominują formy historyczne, ale z powodzeniem,
zwłaszcza w realizacjach warszawskich, stosował również rozwiązania secesyjne.
Dorobek architekta każe go uznać za najważniejszego twórcę łódzkiego przełomu
XIX i XX wieku.
Zmarł
w Łodzi w 1928 roku.
"Głos Poranny", rok 1930.
Ważniejsze
prace w Łodzi:
KAMIENICE
I REZYDENCJE
Kamienica
Mendla Pinkusa i Jakuba Lande przy ulicy Spacerowej 1 (dziś al. Kościuszki), róg Zielonej.
Projekt z 1894 roku. Obszerny gmach o formach neobarokowych, z narożnikiem
zaakcentowanym kopułą (więcej o budynku w baedekarze przeczytasz TUTAJ).
Kamienica Bernarda Glüksmana przy ulicy Spacerowej 36, na rogu ulicy św. Andrzeja (dziś al. Kościuszki, róg
Andrzeja Struga). Projekt z 1895 roku. Obiekt dużej skali o podobnym
charakterze jak kamienica Pinkusa, z narożną kopułą (więcej o budynku przeczytasz w baedekerze TUTAJ).
Kamienica
Jakóba (Jakuba) Joskowicza przy ulicy Piotrkowskiej 271. Projekt z 1894 roku.
Kamienica
Nissena Rosenbluma przy ulicy Spacerowej 21 (al. Kościuszki). Projekt z 1896 roku.
Wyjątkowo efektowny przykład dekoracyjnej fasady, niestety zwieńczenie z grupą
rzeźbiarską zostało zniszczone (obecnie budynek jest w remoncie, poczekam na zakończenie prac i dołączę zdjęcie).
Kamienica
Jakuba i Ruchli Brauner (Broner) przy ulicy Spacerowej 29 (al. Kościuszki). Projekt z 1896 roku.
Kamienica A. S. Wajnberga przy ulicy Krótkiej 10 (ulica Traugutta 12). Projekt z 1896 roku.
Kamienica
Edwarda Kindermanna przy ulicy Piotrkowskiej 85. Projekt 1896-1897.
Kamienica
Henryka Sachsa przy ulicy Piotrkowskiej 107. Projekt z roku 1897 – przebudowa z
ukształtowaniem nowej fasady (wcześniej projekty E. Creutzburga i E.P.
Brukalskiego) o formach empirowych.
Kamienica
przy ulicy Gdańskiej 42. Projekt z 1897 roku - w stylu neobarokowym.
Kamienica Dawida Izraela Sendrowicza przy ulicy Piotrkowskiej 12, róg Rewolucji 1905 roku. Projekt z
1897 roku. Elewacje o motywach manierystyczno-renesansowych i gotyckich.
Kamienica
pabianickiej firmy „Krusche i Ender” przy ulicy Piotrkowskiej 143. Projekt z
roku 1898. Fasada o formach renesansowych i gotyckich z unikatową dekoracją
malarską (rozbudowana w latach 1923-1924 o dwa dodatkowe piętra).
Kamienica Abrama Lubińskiego przy ulicy Piotrkowskiej 19. Projekt z roku 1899. Fasada w stylu
angielskiego neogotyku.
Kamienica
Mendla Lejba Briksa przy ulicy Narutowicza 42. Projekt z 1910 roku. Fasada
neoklasycystyczna.
Rozbudowa
willi Arnolda Stillera przy ulicy Stefana Jaracza 45 (1899-1901) – dobudowa części
zachodniej do budynku wzniesionego w 1890 roku, z zastosowaniem form renesansu
francuskiego i manieryzmu niderlandzkiego.
Dom
Reincholda Bennicha przy ulicy Długiej 89 (dziś ulica Gdańska). Projekt z 1903
roku. Fasada o cechach secesyjnych.
Secesyjna
willa rodziny Bennichów przy ul. Generała Leopolda Okulickiego "Niedźwiadka"
23. Budynek zbudowany został w latach 1903-1904. Położona w leśnym otoczeniu
willa jest dziś wielorodzinnym domem komunalnym.
Przebudowa
kamienicy Roberta Schweikerta przy ulicy Piotrkowskiej 56. Projekt z 1911 roku –
nadbudowa oraz nowe ukształtowanie fasady z wprowadzeniem elementów
rzeźbiarskich.
GMACHY
UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
Budynek
magazynowo-handlowy na posesji Jonasza Warszawskiego przy ulicy Piotrkowskiej
114/116. Projekt z 1897 roku, od roku 2003 do 2017 galeria „Atlas Sztuki” – parterowy obszerny
budynek na planie prostokąta o elewacjach zdobionych formami neorenesansowymi.
Budynek posiada dwie kondygnacje: parter oraz rozległe piwnice pod całym budynkiem służące hali targowej jako lodownia.
Budynek posiada dwie kondygnacje: parter oraz rozległe piwnice pod całym budynkiem służące hali targowej jako lodownia.
Poczta
Główna, róg ulicy Tuwima i ulicy Kilińskiego. Projekt z 1901-1903 roku
opracowany w oparciu o projekt petersburskiego architekta Mikołaja Boczarowa. Wcześniej
Lande wykonał plany budynku poczty przy al. Kościuszki, które nie zostały
zrealizowane.
Rosyjski
Bank Państwa (1905-1908). Obecnie oddział Narodowego Banku Polskiego przy al.
Kościuszki 14. Gmach o formach klasyczno-renesansowych, z wnętrzami
opracowanymi w duchu secesyjno-modernistycznym.
Hale
Tanfaniego. Projekt z 1901 roku. Zespól niskich hal na palnie czworoboku, na
placu przy ulicy Lutomierskiej i Bazarowej, obecnie nieistniejące.
"Rozwój", rok 1908.
Hotel
„Bristol”. Projekt z roku 1909-1911. Gmach na rogu ulicy Zachodniej i Próchnika
powstały w dwóch fazach, obecnie istnieje tylko jedna część budynku pełniąca
odmienne funkcje.
Rozbudowa
Grand Hotelu przy ulicy Piotrkowskiej 72 (1912-1913) – nadbudowa dodatkowej
kondygnacji z wysokimi dachami, elewacje opracowane w formach
klasyczno-renesansowych z akcentami secesyjno-modernistycznymi. Lande był
współwłaścicielem hotelu.
Generalna
rozbudowa budynku Spółki Akcyjnej „Dąbrówka” przy ulicy Piotrkowskiej 258/260
(rok 1922-1924). Pierwotnie był to dom H. Birnabuma zaprojektowany przez Gustawa
Landau-Gutentegera. Współcześnie zburzony pod nadzorem Wojewódzkiego
Konserwatora Zabytków, jako zabytek wpisany do rejestru, a następnie
zrekonstruowany i przekazany w użytkowanie Instytutowi Europejskiemu.
Budynek
dyrekcji Elektrowni Łódzkiej – Lande przekształcił pierwotny projekt K.
Stebelskiego. Architektura o uproszczonych formach renesansowych, hol kasowy o
bogatym wystroju.
Fasada
Kliniki Położniczo-Ginekologicznej Fundacji Żydowskiego Towarzystwa
Dobroczynnego (rok 1923). Obecnie Szpital Położniczo-Ginekologiczny im. L.
Rydygiera przy ulicy Seweryna Sterlinga 13. Nowa wersja fasady powstała do
projektu J. Bukieta, obecnie znacznie uproszczona.
Siedziba
Łódzkiego Oddziału Banku Gospodarstwa Krajowego przy al. Kościuszki 63 (rok
1923-1928). Obecnie oddział Powszechnego Banku Kredytowego – kameralny budynek
o fasadzie w stylu klasycyzmu akademickiego.
Źródło:
Krzysztof
Stefański. Ludzie, którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych
miasta.
Fot.
archiwalne pochodzą ze stron:
https://archpasja.wordpress.com/
https://lodz.fotopolska.eu
oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
https://lodz.fotopolska.eu
oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Przeczytaj
jeszcze:
Wielkomiejska kamienica Mendla Pinkusa i Jakuba Lande.
PIOTRKOWSKA 7
Narodowy Bank Polski. Łódź, al. Kościuszki (dawniej Spacerowa lub Promenada) 14.
Wielkomiejska kamienica Mendla Pinkusa i Jakuba Lande.
PIOTRKOWSKA 7
Narodowy Bank Polski. Łódź, al. Kościuszki (dawniej Spacerowa lub Promenada) 14.
BAEDEKER
POLECA:
"Ludzie,
którzy zbudowali Łódź. Leksykon architektów i budowniczych
miasta (do 1939 roku)", to publikacja prezentująca środowisko
architektów i budowniczych miasta, a po części także geometrów i
urbanistów oraz inne osoby, których działalność miała
decydujący wpływ na ukształtowanie architektonicznego krajobrazu
miasta. Czytelnik ma okazję nie tylko poznać sylwetki twórców
wielu znanych łódzkich budynków, ale również przyjrzeć się
bliżej temu środowisku i problemom z jakimi się ono borykało.
Zaprezentowane sylwetki 246 postaci (a także firm), tworzących do
II wojny światowej, zawierają podstawowe dane biograficzne oraz
wybrany dorobek twórczy. Źródłem wiedzy o łódzkich architektach
i budowniczych były bogate zasoby archiwalne i biblioteczne, a
niekiedy informacje zaczerpnięte od potomków danej postaci.
Publikację wzbogaca blisko 300 ilustracji: widoki licznych gmachów,
projekty oraz wizerunki twórców.
Czy czasami Dawid Lande nie urodził się w Łodzi, a zmarł w Karlovych Varach?
OdpowiedzUsuńGdzie znaleźliście Państwo informacje, że mieszkał przy Piotrkowskiej 7?
OdpowiedzUsuń