Fabryka
Inżynierów XXI wieku (Wydział Mechaniczny) powstała przy ulicy Stefanowskiego (w obrębie dzielnicy Polesie) w centrum kampusu Politechniki
Łódzkiej.
Budowa gmachu wystartowała
zimą 2011roku i trwała 26 miesięcy.
Generalnym wykonawcą budynku jest spółka budowlana Strabag Polska.
W
sąsiedztwie stoi Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.
Obiekt
powstał na terenie dawnej fabryki Szai Rosenblatta. Przedsięwzięcie obejmowało
budowę od podstaw nowej części budynku oraz rewitalizację i przebudowę
fragmentu zabytkowej fabryki.
"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1900.
Część hal Rosenblatta została wyburzona,
pozostałe odrestaurowano i teraz przylegają do nowoczesnego gmachu.
Ilustrowana Republika, rok 1937.
Gotową
Fabrykę Inżynierów od zewnątrz może obejrzeć każdy. Widoczne na dachu turbiny
służą nie tylko pozyskiwaniu "zielonej energii". Na Wydziale Mechanicznym
spełniają również funkcje dydaktyczne. Działanie kilku rodzajów tych urządzeń obserwują studenci, także przez komputery informujące o efektach pracy każdej z
turbin.

Fabryka Inżynierów XXI wieku to inwestycja
bezpośrednio związana jest z potrzebą zwiększania liczby studentów na
priorytetowych kierunkach studiów. Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej
oferuje sześć kierunków kształcenia, które zostały uznane przez MNiSW za
strategiczne z punktu widzenia rozwoju gospodarki kraju i jej konkurencyjności
na rynku globalnym. Absolwenci takich kierunków jak: inżynieria materiałowa,
mechatronika, energetyka, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka czy
transport nie mają większych problemów ze znalezieniem dobrze płatnej pracy w
kraju. Równie często kuszeni są ofertami firm lokującymi swoje centra w Europie
czy Ameryce Północnej.


To z myślą o tych studentach powstało
pięciokondygnacyjne centrum dydaktyczne o standardzie europejskim, w skład którego wchodzą między innymi laboratoria – 4 pomiarowe, 9 technologicznych oraz
9 dydaktycznych, 5 sal wykładowych, 8 sal seminaryjnych, 26 pracowni
dydaktycznych i dydaktyczno-laboratoryjnych, 5 pracowni informatycznych, a
także 3 sale ICT przeznaczone do pracy dla studentów.
Nowoczesny
gmach Wydziału Mechanicznego ma aż 8 500m2 (ponad 55 000m3 kubatury
przestrzennej) powierzchni dydaktycznej i towarzyszącej.
W
halach Fabryki Inżynierów XXI wieku studenci pracują między innymi nad
projektami silników na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego.
Bolid
studentów Politechniki Łódzkiej wygrał międzynarodowe zawody we Francji.
Zespół
Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej zwyciężył w międzynarodowych zawodach
EducEco. Łodzianie zajęli pierwsze miejsce w kategorii benzynowych
prototypów w ilości przejechanych kilometrów na 1 litrze paliwa.
Zespół
Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej to studencka drużyna startująca w
zawodach na konstrukcję bolidu zużywającego jak najmniej paliwa. Iron Warriors
z powodzeniem startują w zawodach na całym świecie. Ostatni ich sukces to
zwycięstwo w międzynarodowych zawodach we Francji.
Łodzianie zajęli I miejsce w Challenge EducEco w Valenciennes oraz II miejsce w
Shell Eco-marathon w Le Mans w kategorii prototypów napędzanych silnikiem
spalinowym. Organizatorzy wyróżnili też design projektu i zastosowane w nim
innowacyjne rozwiązania techniczne.
Superoszczędny bolid zbudowany przez zespół Iron Warriors to najekonomiczniejszy
pojazd spalinowy w Polsce. Do studentów z Politechniki Łódzkiej należy rekord
Polski w kategorii najdłuższego przejazdu na jednym litrze paliwa, który od
zeszłego roku wynosi 830 kilometrów na jednym litrze paliwa (0,12 litra na 100
kilometrów).
Politechnika Łódzka szacuje, że w ciągu pierwszych pięciu lat od wybudowania
gmachu z jego infrastruktury skorzysta około pięciu tysięcy studentów.
Na wybudowanie Fabryki Inżynierów Politechnika Łódzka pozyskała 54 mln zł z
funduszy unijnych.
Nowoczesny budynek przeznaczony jest dla studentów kierunków zamawianych przez
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na Wydziale Mechanicznym z siedmiu
kierunków kształcenia (z wyjątkiem Zarządzania i Inżynierii Produkcji) aż
sześć znajduje się na liście MNiSW. Należą do nich:
• Automatyka i Robotyka,
• Energetyka,
• Inżynieria Materiałowa,
• Mechanika i Budowa Maszyn,
• Mechatronika,
•Transport
Projekt realizowany
jest w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - XIII Oś
Priorytetowa, działanie 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego.
Głównym celem XIII osi Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko jest „Rozwój nowoczesnych ośrodków akademickich kształcących
przede wszystkim specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii.”
Celami szczegółowymi osi są natomiast:
• unowocześnienie infrastruktury szkolnictwa wyższego oraz zwiększenie
udziału liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów;
• podniesienie jakości kształcenia poprzez wykorzystanie technologii
informacyjnych i komunikacyjnych.
Kampus
Politechniki Łódzkiej
Fabryka
Inżynierów XXI wieku
Wydział
Mechaniczny
Stefanowskiego
1/15
90-537
Łódź
OFICJALNA
STRONA:
źródła:
Przeczytaj
jeszcze:
Fot. współczesne Monika Czechowicz
"Głos Poranny", rok 1935.
Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi