niedziela, 14 sierpnia 2016

Józef Hecht – artysta z Łodzi.

Józef Hecht. Grafik, malarz, rzeźbiarz, ilustrator. Urodził się w 1891 roku w Łodzi.

Przypuszczalnie uczęszczał w Łodzi do którejś ze szkół rysunku. W 1909 roku wyjechał na studia do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie do 1914 roku uczył się w pracowniach Józefa Pankiewicza i Wojciecha Weissa. Jego prace szkolne wielokrotnie nagradzano medalami i pochwałami. 


Na wystawie w łódzkim Muzeum Nauki i Sztuki w 1913 roku zaprezentował akwaforty, miedzioryty i obrazy olejne.



Okres I wojny światowej Hecht spędził w Norwegii, a w latach 20. wyjechał do Paryża. W 1922 roku uczestniczył w Międzynarodowej Wystawie Nowej Sztuki w Düsseldorfie, gdzie razem z Jankielem Adlerem, Henrykiem Barcińskim, Polą Lidenfeldówną, Markiem Szwarcem i innymi reprezentował polską sztukę współczesną.

"Nowa Panorama", dodatek niedzielny "Ilustrowanej Republiki", rok 1928.

Poza malarstwem olejnym interesował się wzornictwem i grafiką.


W 1921 roku zilustrował tomik poezji Mojżesza Brodersona Perl ojfn Bruk.
Prezentował swe dzieła między innymi na wystawach we Lwowie, Łodzi, Warszawie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Florencji, Oslo, Waszyngtonie, Nowym Jorku, San Francisco.

"Głos Polski", rok 1928.

"Ilustrowana Republika", rok 1928.

"Panorama", ilustracja tygodniowa 1932.


"Ilustrowana Republika", rok 1937.

Do jego ulubionych tematów należały pejzaże, portrety i wizerunki zwierząt. Zmarł w 1951 roku.

"Kurier Łódzki", rok 1927.

źródła:
Irmina Gadomska. Żydowscy malarze w Łodzi w latach 1880-1919.


Przeczytaj jeszcze:

Fotografie prac pochodzą ze stron:
oraz ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.

piątek, 12 sierpnia 2016

Mural... do rozbiórki, czyli nowa praca na ścianie kamienicy przy Kilińskiego 75.


Kolejny mural Fundacji Urban Forms zdobi łódzką kamienicę. Tym razem pojawił się na zdewastowanym budynku przy ulicy Kilińskiego 75. W ten sposób zainaugurowano tegoroczną edycję Festiwalu Energia Miasta 2016.


Autorem projektu jest nowojorczyk Gaia - jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie artystów tworzących wielkoformatowe malowidła. Na malunku widzimy między innymi charakterystyczną dla naszego miasta budowlę - pomnik Tadeusza Kościuszki, który mieści się na Placu Wolności, a także mężczyznę ze smartfonem próbujący sfotografować rzeźbę.
Thomas Jefferson i Tadeusz Kościuszko obok miejsca urodzenia Jana Karskiego i łódzkiego World Trade Center. 
Przed pracą nad muralem przy ulicy Kilińskiego Gaia spędził w Łodzi tydzień ucząc się miasta i jego historii. W swoje dzieła bowiem angażuje historię i wielkie idee łącząc je z symbolami i bohaterami. Na ścianie przy Kilińskiego pojawiły się więc zerwane kajdany i postaci Thomasa Jeffersona, współtwórcy Deklaracji Niepodległości Stanów Zjednoczonych i Tadeusza Kościuszki, bohatera Polski i USA, uczestnik wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Gaia twórca street artu z Nowego Jorku:  – Jestem Amerykaninem, ale mój dziadek był Włochem. Przedstawiam obraz o wolności i równości ludzi różnych narodowości. To ważne w tym miejscu. Obok miejsca urodzin Jana Karskiego. Na swoim profilu na Instagramie napisał: – Chcę połączyć łódzki przemysł tekstylny z młynami w Południowej i Północnej Carolinie…


To kolejny mural w ramach galerii Urban Forms i jeden z największych w Łodzi. Ściana kamienicy ma ponad 16 m wysokości i 30 długości. Gaia z wielkim zaangażowaniem oddał się pracy i nie przejął się faktem, że jego wielkie ścienne malowidło widzowie będą podziwiać najwyżej dwa lata. Kamienica przy Kilińskiego 75 przeznaczona jest bowiem do rozbiórki. Mimo to sam wybrał ten budynek.
 

Warto wspomnieć, że niedaleko - przy ulicy Kilińskiego 73 przez pewien czas istniał inny mural - zrealizowany w ramach 21. edycji Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. 


Jego autorem był KRIK, artysta z Gdańska, który stworzył mural jesienią 2010 roku. Mural został zburzony w trakcie budowy okolic nowego dworca.
Street art to sztuka miasta, a miasto to żywy organizm. Rodzi się, żyje i umiera. Dlatego jest to sztuka ulotna…
O kilka kroków dalej niespodzianka - i praca bardzo interesująca. Mural „z podziałami” utworzonymi ze śladów ścian po mieszkaniach z już wyburzonej kamienicy:


źródła:

Zobacz jeszcze:
  
Fot. Monika Czechowicz

czwartek, 11 sierpnia 2016

ŁÓDZKA FABRYKA INŻYNIERÓW



Fabryka Inżynierów XXI wieku (Wydział Mechaniczny) powstała przy ulicy Stefanowskiego (w obrębie dzielnicy Polesie) w centrum kampusu Politechniki Łódzkiej.
Budowa gmachu wystartowała zimą 2011roku i trwała 26 miesięcy. Generalnym wykonawcą budynku jest spółka budowlana Strabag Polska. 



W sąsiedztwie stoi Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej.


Obiekt powstał na terenie dawnej fabryki Szai Rosenblatta. Przedsięwzięcie obejmowało budowę od podstaw nowej części budynku oraz rewitalizację i przebudowę fragmentu zabytkowej fabryki.


"Czas", kalendarz informacyjno-adresowy na rok 1900.


Część hal Rosenblatta została wyburzona, pozostałe odrestaurowano i teraz przylegają do nowoczesnego gmachu.


Ilustrowana Republika, rok 1937.


Gotową Fabrykę Inżynierów od zewnątrz może obejrzeć każdy. Widoczne na dachu turbiny służą nie tylko pozyskiwaniu "zielonej energii". Na Wydziale Mechanicznym spełniają również funkcje dydaktyczne. Działanie kilku rodzajów tych urządzeń obserwują studenci, także przez komputery informujące o efektach pracy każdej z turbin. 


Fabryka Inżynierów XXI wieku to inwestycja bezpośrednio związana jest z potrzebą zwiększania liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów. Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej oferuje sześć kierunków kształcenia, które zostały uznane przez MNiSW za strategiczne z punktu widzenia rozwoju gospodarki kraju i jej konkurencyjności na rynku globalnym. Absolwenci takich kierunków jak: inżynieria materiałowa, mechatronika, energetyka, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka czy transport nie mają większych problemów ze znalezieniem dobrze płatnej pracy w kraju. Równie często kuszeni są ofertami firm lokującymi swoje centra w Europie czy Ameryce Północnej. 


To z myślą o tych studentach powstało pięciokondygnacyjne centrum dydaktyczne o standardzie europejskim, w skład którego wchodzą między innymi laboratoria – 4 pomiarowe, 9 technologicznych oraz 9 dydaktycznych, 5 sal wykładowych, 8 sal seminaryjnych, 26 pracowni dydaktycznych i dydaktyczno-laboratoryjnych, 5 pracowni informatycznych, a także 3 sale ICT przeznaczone do pracy dla studentów.


Nowoczesny gmach Wydziału Mechanicznego ma aż 8 500m2 (ponad 55 000m3 kubatury przestrzennej) powierzchni dydaktycznej i towarzyszącej.


W halach Fabryki Inżynierów XXI wieku studenci pracują między innymi nad projektami silników na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego.


Bolid studentów Politechniki Łódzkiej wygrał międzynarodowe zawody we Francji.

Zespół Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej zwyciężył w międzynarodowych zawodach EducEco. Łodzianie zajęli pierwsze miejsce w kategorii benzynowych prototypów w ilości przejechanych kilometrów na 1 litrze paliwa.
Zespół Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej to studencka drużyna startująca w zawodach na konstrukcję bolidu zużywającego jak najmniej paliwa. Iron Warriors z powodzeniem startują w zawodach na całym świecie. Ostatni ich sukces to zwycięstwo w międzynarodowych zawodach we Francji.
Łodzianie zajęli I miejsce w Challenge EducEco w Valenciennes oraz II miejsce w Shell Eco-marathon w Le Mans w kategorii prototypów napędzanych silnikiem spalinowym. Organizatorzy wyróżnili też design projektu i zastosowane w nim innowacyjne rozwiązania techniczne. 


Superoszczędny bolid zbudowany przez zespół Iron Warriors to najekonomiczniejszy pojazd spalinowy w Polsce. Do studentów z Politechniki Łódzkiej należy rekord Polski w kategorii najdłuższego przejazdu na jednym litrze paliwa, który od zeszłego roku wynosi 830 kilometrów na jednym litrze paliwa (0,12 litra na 100 kilometrów).


Politechnika Łódzka szacuje, że w ciągu pierwszych pięciu lat od wybudowania gmachu z jego infrastruktury skorzysta około pięciu tysięcy studentów. 
Na wybudowanie Fabryki Inżynierów Politechnika Łódzka pozyskała 54 mln zł z funduszy unijnych.


Nowoczesny budynek przeznaczony jest dla studentów kierunków zamawianych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Na Wydziale Mechanicznym z siedmiu kierunków kształcenia (z wyjątkiem Zarządzania i Inżynierii Produkcji) aż sześć znajduje się na liście MNiSW. Należą do nich:
• Automatyka i Robotyka,
• Energetyka,
• Inżynieria Materiałowa,
• Mechanika i Budowa Maszyn,
• Mechatronika,
•Transport


Projekt realizowany jest w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego -  XIII Oś Priorytetowa, działanie 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego.
Głównym celem XIII osi Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jest „Rozwój nowoczesnych ośrodków akademickich kształcących przede wszystkim specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii.”
Celami szczegółowymi osi są natomiast:
• unowocześnienie infrastruktury szkolnictwa wyższego oraz zwiększenie udziału liczby studentów na priorytetowych kierunkach studiów;
• podniesienie jakości kształcenia poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych.


Kampus Politechniki Łódzkiej
Fabryka Inżynierów XXI wieku
Wydział Mechaniczny
Stefanowskiego 1/15
90-537 Łódź

OFICJALNA STRONA:

źródła:


Przeczytaj jeszcze:

Fot. współczesne Monika Czechowicz 

"Głos Poranny", rok 1935.

Fot. archiwalne ze zbiorów Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi