O trzydziestoletniej działalności Galerii Wschodniej
można by zapewne opowiedzieć na wiele sposobów. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że
jest to jedna z najdłużej działających w Polsce galerii autorskich, nasuwa się
szereg pytań. Jakie jej cechy przesądziły o tej żywotności? Jaka strategia stoi
za tym fenomenem? Czego ta historia może nas w tym momencie nauczyć? Spójrzmy
na galerię jako strukturę organiczną, która pod wpływem warunków społecznych i
ekonomicznych buduje własną tożsamość.
Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Józef Robakowski, 1990.
Galeria Wschodnia powstała w 1984 roku z inicjatywy
Jerzego Grzegorskiego i Adama Klimczaka, którzy przejęli mieszkanie przy ulicy
Wschodniej 29 od Trupy Arlekina i Pantalona, prowadzonej przez Jarosława
Orłowskiego, Piotra Bikonta i Wojciecha Czajkowskiego. Miejsce, gdzie
pierwotnie przecinały się różne formy twórczości, a na porządku dziennym były
próby teatralne, sesje free jazzowe i działalność polityczna, stało się od
połowy lat osiemdziesiątych ważnym punktem dla sztuki niezależnej. Galeria i
jej twórcy byli również zaangażowani w ważne inicjatywy artystyczne odbywające
się w Łodzi, takie jak kolejne Konstrukcje w Procesie czy Muzeum Artystów.
Wiodącymi w ramach jej programu formami artystycznymi były instalacje i
performanse, co wyraźnie wskazuje na strategię poszerzenia autonomii artysty.
Galerie autorskie w końcu zakładano właśnie po to, aby całą władzę nad
warunkami prezentacji sztuki oddać jej twórcom.
Jerzy Grzegorski, Adam Klimczak. Foto: Marcin Polak 2014.
Ważna dla funkcjonowania Galerii Wschodniej jest
również wspomniana w tytule kuchnia. Przestrzeń ta była i jest miejscem spotkań
artystów, krytyków i gości galerii. To również symbol środowiska, które
uformowało się za sprawą Wschodniej. Badania prowadzone od kuchni nie są więc siłą
rzeczy jedynie rachunkiem zysków i strat. Oznaczają raczej punkt, w którym nie
poddające się ilościowym reprezentacjom życie artystyczne ukazuje się jako
skomplikowany system zależności towarzyskich, ekonomicznych i estetycznych.
Wystawa prezentuje bogatą dokumentację działalności
galerii, która znajduje dopełnienie w szczegółowym badaniu ekonomicznych
warunków jej działania oraz ich wpływu na formułę instytucjonalną i wybory
estetyczne. W ten sposób artyści, składając hołd determinacji twórców galerii,
komentują jednocześnie jej zaplecze ekonomiczne, społeczne oddziaływanie oraz
miejsce, które zajmowała i zajmuje ta przestrzeń w polu sztuki.
25 kwietnia,
30 lat Galerii Wschodniej (ulica Wschodnia 29):
25 kwietnia,
30 lat Galerii Wschodniej (ms1, ulica Więckowskiego 36)
prezentacja/projekcja/aukcja
Adam Klimczak, Jerzy Grzegorski. Foto: Monika Czechowicz
Otwarcie: 25 kwietnia godz. 18.00
Analiza modelu ekonomicznego i instytucjonalnego: Mikołaj Iwański
25 kwietnia,
30 lat Galerii Wschodniej (ulica Wschodnia 29):
30 lat Galerii Wschodniej (ms1, ulica Więckowskiego 36)
prezentacja/projekcja/aukcja
Adam Klimczak, Jerzy Grzegorski. Foto: Monika Czechowicz
Analiza modelu ekonomicznego i instytucjonalnego: Mikołaj Iwański
Kurator: Daniel Muzyczuk
Koordynatorka: Monika Wesołowska
Współorganizator:
Wystawa otwarta: 25 kwietnia – 22 maja 2014
25 kwietnia, Galeria Wschodnia - "powrót perłowego stołu", spotkanie przyjaciół Galerii (czyli wracamy do kuchni):
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz