Chaim
Fuks - urodził się w Łodzi w rodzinie wywodzącej się od słynnych rabinów. Był synem podrabina („more horaa”) łódzkiego, znanego jako twórcy pieśni i poematów
pisanych w języku hebrajskim.
Chaim
od szesnastego roku życia uczył się w jeszybocie. Uznawano go za wspaniałego
znawcę Talmudu. Samodzielnie poznawał również nauki świeckie.
Jeszcze
w jeszybocie rozpoczął działalność literacką hebrajskimi wierszami.
Od
1913 roku pisał tylko w języku jidysz i debiutował w dzienniku „Fołksblat”. Był
jednym z założycieli łódzkiego Związku Literatów Żydowskich.
W
1919 roku został wysłany jako delegat na ogólnopolski zjazd literatów
żydowskich. Wydał dwa tomy poematów Dursztike
Lemer (1926) oraz Zingt mir di welt („Pokaż
mi świat” 1936).
Rozpoczął
aktywną działalność w Bundzie oraz łódzkich związkach zawodowych. Później w
ruchu syjonistycznym działał na rzecz nielegalnej emigracji do Palestyny.
Krótko był w Palestynie jako członek zbrojnego związku samoobrony „Hagana”.
Członkowie
pierwszych pilotów Hagany : Icchak Ben Jaakow, Imanuel Zuckerman-Tzur, inżynier
Pohorilla i Dov Hoz pobliżu Afikim.
Fuks wśród przyjaciół (w drugim rzędzie, w środku).
W
1939 roku ukazała się jego powieść historyczna Bar-Gioras
lecter weg.
Podczas
II wojny światowej przebywał w związku Radzieckim. W 1946 roku powrócił do
Łodzi, a w 1953 wyjechał do Paryża i założył tam związek Literatów Żydowskich,
któremu przewodniczył. W niedługim czasie emigrował do USA i od 1959 roku
należał do kierownictwa nowojorskiego Pen Clubu.
Publikował
w czasopismach wiersze, opowiadania, eseje i recenzje dotyczące literatury
światowej i żydowskiej, teatru i sztuki a także wrażenia i reportaże z podróży.
Swoje
utwory i artykuły publikował w łódzkich czasopismach, których nazwy brzmią
dzisiaj dla nas niemal egzotycznie, a wielu z łodzian nic nie mówią: Fołksblat,
Jung Idysz, Literatur, Gezangen, Szweln, Wegn, Ojfgang, Literariszer
Monatszrift (jako redaktor), Indzel, Łodzier Weker, Frajtag, Der Jidiszer
Żurnalist, Literatur…
…i
w pismach warszawskich: Literarisze Bleter, Fołkscajtung, Jungt Weker,
Ilustrite Woch, Warszawer Szrifin, Farojs, Wochnblat far Literatur, Ot, Arbeter
Cajtung, Dos Wort, Unzer Ekspres, Hajnt oraz w wileńskim Wilner Tog, paryskim
Parizer Bleter, londyńskim Di Cajt i telawiwskim Dawar.
W
Moskwie wydał książkę Dos blut ruft cu
nekume („Krew woła o pomstę”).
Od
1946 roku drukował także w Dos Naje Lebn, Naje Folkscajtung, Jungt Weker,
Ichud, Arbeter Cajtung, Arbeter Wort, Jidisze Szriftn, Lomir Kinder Leren,
Ojfgang, Fłamen, Dror, Historiszer Zamlbuch i innych. Publikował także w
drukowanych po polsku Mostach, Słowie Młodych, Głosie Bundu, Naszym Słowie i
innych.
Drukował
też we wszystkich żydowskich czasopismach wydawanych we Francji, Kanadzie i
Afryce Południowej oraz w wielu wydawanych w USA i w Meksyku…
Chaim Fuks w karykaturze Hirscha Szylisa
Chaim
Fuks uczestniczył w redagowaniu kilku ksiąg pamiątkowych o żydowskich
skupiskach w pobliżu Łodzi oraz kilku literackich antologii. W języku jidysz
wydał prace naukowe: Ulica Wschodnia w
Łodzi, Życie literackie w Łodzi, Miasteczko żydowskie na granicy
chińsko-sowieckiej, Zagłada Żydów polskich w pismach Kacenelsona, Brodersona i
Segałowicza.
Wspólpracował
przy wydawaniu nowojorskiego Leksykonu
nowej żydowskiej literatury (Leksykon fun der najer jidyszer literatur):
Opublikował
zbiór wierszy Godzina pieśni. Zwieńczeniem
jego działalności literackiej był wydany w 1972 roku zbiór wspomnień Łódź na wysokościach.
Zmarł
6 marca 1984 roku w Nowym Jorku.
Jerzy
Malinowski. Grupa „Jung Idysz” i żydowskie środowisko „Nowej Sztuki” w Polsce
1918-1923.
Marek
Szukalak. Słownik biograficzny Żydów łódzkich oraz z Łodzią związanych.
Przeczytaj
jeszcze:
ŻYDOWSKIE GIMNAZJUM MĘSKIE W ŁODZI
Samolot widoczny na zdjęćiu z pierwszymi pilotami Hagany to RWD-8 polskiej produkcji. Polskie RWD były jednymi z pierwszych samolotów Izraela.
OdpowiedzUsuń
OdpowiedzUsuńNa dwa tygodnie przed głosowaniem ONZ w sprawie Palestyny, w listopadzie 1947 r., Hagana utworzyła pierwsze żydowskie siły powietrzne (Szerut Awir, hebr. שירות האוויר). W ich skład wchodziło początkowo 25 lekkich samolotów wypożyczonych z żydowskich linii lotniczych „Aviron” (w tym dwa polskie RWD-8 /VQ-PAG i VQ-PAK/, dwa RWD-13 /VQ-PAL i VQ-PAM/ i jeden RWD-15 /VQ-PAE/) oraz zaledwie jedenastu pilotów. Udało się także zakupić pewną ilość innych samolotów, w tym 2 Taylorcraft Model C, około 20 lekkich obserwacyjnych Auster A.O.P. (większość oficjalnie w rękach prywatnych), jednym DH.89 Dragon Rapide (VQ-PAR „Aron”) oraz dwoma DH.82C Tiger Moth (VQ-PAU i VQ-PAV) z Kanady. Oficjalnie były one używane przez Aeroklub Palestyny i w świetle oficjalnych danych nie wchodziły w skład Sherut Awir. Przy pomocy tych samolotów Żydzi wyszkolili w 1939 r. pierwszą własną grupę do turystycznej licencji pilota. Najprawdopodobniej wyszkolili się oni na polskich samolotach RWD-8. Siły te były także używane do przeprowadzania zwiadu powietrznego oraz zaopatrywania odciętych społeczności żydowskich.