niedziela, 16 kwietnia 2023

Pierwsze Dziesięciolecie Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych 1901-1910.


6 stycznia 1899 roku zawiązane prywatne Towarzystwo przemysłowców łódzkich otrzymało zgodę na budowę i eksploatację „wąskotorowych elektrycznych kolei dojazdowych ogólnego użytku od miasta Łodzi do miast: Zgierza i Pabianic”.


Budowa kolei odbywała się pod kontrolą Państwowego Inspektora Budowy, Radcy Kolegialnego inż. komunikacji Ławrija Millera i pod kierunkiem wybranego przez Towarzystwo i zatwierdzonego przez Ministra Komunikacji – głównego inżyniera budowy Wiesława Gerlicza.


Prace przy budowie centralnych stacji rozpoczęte zostały we wrześniu 1899 roku, powstały linie prowadzące do Zgierza, Pabianic, Konstantynowa i Aleksandrowa.


Ruch tymczasowy na liniach: pabianickiej i zgierskiej, został otwarty w styczniu 1901 roku.


W 1907 doku, do tej pory prywatne Towarzystwo zawiązało się w „Towarzystwo Akcyjne Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych”. Władze Towarzystwa stanowił Zarząd składający się z pięciu Dyrektorów Zarządu, trzech Kandydatów i trzech członków Komisji Rewizyjnej. 
W pierwszych latach byli to:
Alfred Biedermann – prezes
Henryk Grohman
Edward Herbst
Juliusz Heinzel
Karol Scheibler

Kandydaci:
Stanisław Lorentz
Teodor Meyerhoff
Wiesław Gerlicz

Komisja Rewizyjna:
August Daube
Robert Schweikert
Edward Macher


Wybudowane linie:
pierwsza: linia Łódź – Pabianice z odnogą do Rudy Pabianickiej
druga: linia Łódź – Zgierz i Łódź – Aleksandrów
trzecia: linia Łódź – Konstantynów

Pierwsze Dziesięciolecie Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych 1901-1910”, wydanie z 1913 roku. 
Zbiory Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz