środa, 20 czerwca 2012

Mała Literacka - spotkania w Teatrze Nowym w Łodzi

Tomasz Man "Dobrze" - czytanie performatywne sztuki i spotkanie z autorem.

Czytanie performatywne sztuki "Dobrze" Tomasza Mana, która swoją teatralną premierę - w reżyserii autora - miała w 2010 roku (Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze). Man wyreżyserował także na jej podstawie spektakl Teatru TV (2007).
Tomasz Man o "Dobrze":
 Sztuka "Dobrze" - jak sam tytuł wskazuje - jest o pozytywnym myśleniu, na co dzień. Trudno jest czasami ot, tak sobie powiedzieć, że jest dobrze mimo wielu spraw, które nam się na głowę walą. Ale myślę, że właśnie to naturalne, a wręcz nawet odruchowe, często obojętne - wydawałoby się - słowo: "dobrze" otwiera perspektywę i daje szansę wyjścia nawet z najgorszych tarapatów. Jest to też takie słowo zaklęcie, którym mnie częstował mój dziadek - więc jemu dedykuję tę sztukę. Mówił mi: -Tomek, co się przejmujesz, co ty masz za problemy?! Ja wysadziłem w powietrze dwa czołgi niemieckie. A wiesz dlaczego? Bo się przestraszyłem, że mnie rozjadą. Dzięki słowu "dobrze" można się zatem podnieść na duchu i podnieść innych. Na przykład taki wielki Szekspir napisał w "Królu Learze", że ""lepsze jest wrogiem dobrego" i tak sobie też myślę, że ja tak samo myślę, słowo "dobrze" to jest pochwała i zgoda na to, kim się jest, co się ma i nie przeszkadza się innym. A to już jest wielka sprawa nie wchodzić komuś na głowę i w drogę. Dlatego ten tekst jest dla mnie osobiście sugestią i życzeniem, żeby nie wydziwiać i nie podkładać sobie nogi na równej drodze, a wręcz przeciwnie - dobrze iść przed siebie. Trochę to wszystko brzmi jak echo jakiejś znanej fraszki Jana Kochanowskiego, ale każdy ma swoją lipę, pod którą mu jest dobrze.
W czytaniu performatywnym wezmą udział aktorzy Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi - Artur Gotz, Jerzy Krasuń, Tomasz Kubiatowicz i Katarzyna Żuk.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Tomaszem Manem.
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Mała Sala (Zachodnia 93)

Dzisiaj
19:00 – 21:00

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz