Przy
ulicy Przędzalnianej 68 (dawniej 64) znajdował się klub pracowniczy zakładów
Scheiblera (zbudowany w latach 1884-1885, rozbudowany w 1894 roku), mieszczący
bibliotekę, czytelnię, restaurację, salę taneczną zwaną „salą Bauma” (później
„salą Brauna”) , w latach 1888-1889 teatr dla robotników i wspomniany ogród.
Szkoła
Fabryczna Nr 1 na Księżym Młynie.
Atrakcją
koncertu w ogrodzie Brauna były popisy muzyczne trójki łódzkiego rodzeństwa
Bacewiczów: 7-letniej Grażynki (skrzypce), 10-letniego Vitautasa (skrzypce) i
12-letniego Kejstutisa (fortepian). Dzieci grały utwory Chopina, Mozarta i
Beethovena.
Grażyna
Bacewicz, kompozytorka i skrzypaczka.
Urodziła
się w Łodzi, 5 lutego 1909 roku. Początkowo gry na fortepianie i skrzypcach
uczył ją ojciec Vincas Bacevičius (Wincenty Bacewicz). Od 1919 roku kontynuowała
edukację muzyczną w Konserwatorium Muzycznym Heleny
Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w Łodzi, gdzie kształciła się w zakresie gry na
skrzypcach, fortepianie oraz teorii muzyki.
W
1923 roku wraz z całą rodziną przeniosła się do Warszawy. Od 1924 roku uczęszczała
do Konserwatorium Warszawskiego. Studiowała kompozycję w klasie Kazimierza
Sikorskiego, grę na skrzypcach pod kierunkiem Józefa Jarzębskiego i grę na
fortepianie u Józefa Turczyńskiego.
Dawny pałac Karola Poznańskiego, u zbiegu ulic Gdańskiej i 1go Maja. Od 1946 roku Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Łodzi, w 1982 otrzymała nazwę Akademii Muzycznej, która w 1999 roku przyjęła imię Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów.
Grażyna Bacewicz podjęła równocześnie studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim, z których jednak po
półtora roku zrezygnowała. Przerwała także dalszą naukę gry na fortepianie. W
1932 ukończyła Konserwatorium, uzyskując dwa dyplomy - z zakresu gry na
skrzypcach i kompozycji. W tym samym roku dzięki hojności Ignacego Jana
Paderewskiego otrzymała stypendium na studia kompozytorskie w Ecole
Normale de Musique w Paryżu, które odbyła w latach 1932-33 pod kierunkiem Nadii
Boulanger. Uczęszczała tam również na prywatne lekcje gry na skrzypcach do
Henri Toureta. Ponownie wyjechała do stolicy Francji w 1934 roku, aby kształcić
się u węgierskiego skrzypka - Carla Flescha.
źródło: YouTube.pl
Jako
solistka zaczęła odnosić sukcesy już w 1935 roku, kiedy otrzymała pierwsze
wyróżnienie na 1. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka
Wieniawskiego w Warszawie. W latach 1936-38 współpracowała z warszawską
Orkiestrą Polskiego Radia (obecnie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego
Radia), zorganizowaną przez Grzegorza Fitelberga, w której grała partię
pierwszych skrzypiec. Praca w orkiestrze dała jej możliwość wzbogacenia wiedzy
w zakresie instrumentacji.
Przed
II wojną światową również wiele koncertowała - często wspólnie z bratem Kiejstutem,
znanym pianistą - w wielu krajach, m.in. na Litwie, we Francji i Hiszpanii.
Podczas okupacji niemieckiej występowała na koncertach konspiracyjnych i
koncertach Rady Głównej Opiekuńczej. Po wojnie kontynuowała działalność
koncertową do 1953 roku. Dawała recitale w Belgii, Czechosłowacji, ZSRR,
Rumunii, na Węgrzech i we Francji. Równocześnie w 1945 podjęła pracę w Państwowym
Konserwatorium Muzycznym w Łodzi, gdzie wykładała przedmioty teoretyczne i
prowadziła klasę skrzypiec.
W
latach 50. poświęciła się prawie wyłącznie kompozycji i nauczaniu. Od 1966 (od
1967 jako profesor zwyczajny) aż do śmierci pracowała w Państwowej Wyższej
Szkole Muzycznej w Warszawie, prowadząc klasę kompozycji. Ponadto często brała
udział - jako juror - w konkursach skrzypcowych i kompozytorskich, m.in. w
Liège, Paryżu, Moskwie, Neapolu, Budapeszcie, Poznaniu i Warszawie. W latach
1955-57 i 1960-69 pełniła również funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów
Polskich.
Jako
wykształcona i koncertująca skrzypaczka, Bacewicz szczególną uwagę poświęciła
muzyce na skrzypce oraz inne instrumenty smyczkowe. Była autorką siedmiu
koncertów skrzypcowych, dwóch koncertów wiolonczelowych i koncertu altówkowego.
Napisała także siedem kwartetów smyczkowych, pięć sonat na skrzypce i fortepian
oraz dwie sonaty na skrzypce solo. Przynajmniej niektóre z tych kompozycji,
obok kilku innych dzieł kameralnych, a także symfonicznych, konkurują na estradach
koncertowych z "męskimi" utworami z pełnym powodzeniem do dzisiaj.
Kiejstut
Bacewicz – pianista, kameralista i pedagog.
Urodził
się 13 czerwca 1904 roku w Łodzi. W latach 1914-24 studiował grę na fortepianie
w klasie Antoniego Dobkiewicza i teorię muzyki u Kazimierza Sikorskiego w Konserwatorium
Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w Łodzi, w latach 1924-26 pod
kierunkiem u Antoniego Dobkiewicza (fortepian), Romana Statkowskiego i Piotra
Rytla (kompozycja) w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie.
W 1931 ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Warszawskim.
W latach 1931-35 przebywał w Kownie, a od 1935 do 1945 roku w Warszawie, gdzie działał jako pedagog, publicysta i kameralista.
Po II wojnie światowej powrócił do Łodzi. W latach 1945-50 sprawował funkcję dyrektora Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej w Łodzi i prowadził jednocześnie zajęcia - do 1991roku - z zakresu akompaniamentu, kameralistyki i przedmiotów humanistycznych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W roku 1950 został dziekanem Wydziału Instrumentalnego, a w latach 1957-69 sprawował funkcję rektora łódzkiej uczelni. W 1957 przyczynił się do powstania Katedry Teorii Muzyki, Katedry Fortepianu oraz Katedry Instrumentów Orkiestrowych, zaś w roku 1959 powołał do życia pierwszą w Polsce Katedrę Muzyki Kameralnej, którą kierował od 1969 do 1974. W latach 1952-53 wykładał także w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
W latach 1931-35 przebywał w Kownie, a od 1935 do 1945 roku w Warszawie, gdzie działał jako pedagog, publicysta i kameralista.
Po II wojnie światowej powrócił do Łodzi. W latach 1945-50 sprawował funkcję dyrektora Państwowej Średniej Szkoły Muzycznej w Łodzi i prowadził jednocześnie zajęcia - do 1991roku - z zakresu akompaniamentu, kameralistyki i przedmiotów humanistycznych w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W roku 1950 został dziekanem Wydziału Instrumentalnego, a w latach 1957-69 sprawował funkcję rektora łódzkiej uczelni. W 1957 przyczynił się do powstania Katedry Teorii Muzyki, Katedry Fortepianu oraz Katedry Instrumentów Orkiestrowych, zaś w roku 1959 powołał do życia pierwszą w Polsce Katedrę Muzyki Kameralnej, którą kierował od 1969 do 1974. W latach 1952-53 wykładał także w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Oberek. Grażyna Bacewicz - skrzypce, Kiejstut Bacewicz - fortepian.
źródło: YouTube.pl
Publikował również prace naukowe na temat kameralistyki fortepianowej.
W 1993 Akademia Muzyczna w Łodzi nadała mu tytuł doktora honoris causa.
Vitautas
Bacewicz (Vytautas Bacevičius) – pianista i kompozytor.
Brat
Kiejstuta, Grażyny i Wandy Bacewiczów.
Urodził
się w Łodzi 9 września 1905 roku. Po maturze i dyplomie w łódzkim Konserwatorium
Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej (fortepian - m.in. u Józefa Turczyńskiego,
teoria i kompozycja u Kazimierza Sikorskiego i Kazimierza Wiłkomirskiego)
wyjechał do ojca na Litwę. Tutaj, a potem od 1927 roku w Paryżu, studiował
filozofię, fortepian i kompozycję. Po powrocie na Litwę rozwinął
aktywność twórczą, pianistyczną i publicystyczną. Był orędownikiem nowych
prądów w sztuce, założył czasopismo "Muzika ir teatras",
przewodniczył Sekcji Litewskiej Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
W lecie 1939 roku wyjechał na tournée koncertowe do Ameryki Południowej i
tutaj, w Buenos Aires, zastał go wybuch II wojny światowej. Nie wrócił do
Europy, lecz udał się do Nowego Jorku, gdzie po trzydziestu latach zmarł na
serce 15 stycznia 1970. Witold Bacewicz jest autorem 75 opusowanych utworów, w
tym opery Vaidilutë, 7 symfonii, 5 koncertów fortepianowych, 4 kwartetów
smyczkowych i licznych utworów fortepianowych. W Polsce po roku 1939 muzyka
Bacevičiusa zabrzmiała dopiero w 1985 roku podczas festiwalu i seminariów
"Wrzesień Muzyczny na Zamku" w Baranowie Sandomierskim.
źródła:
Małgorzata
Kosińska. Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich.
http://muzyka.onet.pl/YouTube.pl
Gazeta "Rozwój", rok 1909.
Fot. archiwalne ze stron:
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Józefa Piłsudskiego w Łodzi.
Fot.
współczesne Monika Czechowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz